Aquest post tant interessantíssim de la Cristinia Pérez, des del seu blog anemapamsambcristinaperez.blogspot.com, ens presenta una sèrie de pel·lícules que ens ajudaran a reflexionar amb la importància del treball i la construcció de la identitat personal.
Conscients amb els temps que estem passant i les desigualtats existents és un material perfecte per compartir amb altres companys i enriquir-nos passant-nos-ho bé.
El binomi treball i cinema
En un món on pràcticament tot és eminentment visual, en la que la imatge és la principal font de coneixement i on el cinema, com la televisió, exerceix un gran eix motivador sobre les persones, i més concretament el jovent, cal utilitzar d'aquest tipus d'eines com a element pedagògic, fent del recursos cinematogràfiques una eina de treball a l'aula.
El cine com eina pedagògica no vol dir només passar l'estona. Cal considerar-lo com a element complementari dins la formació, que impliqui a tots i totes les participants.
Abans del visionat de qualsevol pel.licula, és imprescindible fer una presentació de la mateixa per donar sentit a l'activitat i relacionar-la amb els temes que volem treballar. Cal aportar algunes dades (fitxa tècnica) i explicar el marc conceptual i el context històric en què es va realitzar.
No n'hi ha prou amb veure la pel·lícula. Cal analitzar-la amb ull crític per tal de treure tot el partit possible, per comprendre-la millor i valorar el cinema com a comptador d'històries, com a transmissor de valors i com a portador d'art i de coneixements.
Al cinema hi ha moltes maneres d'explicar històries. Les majoria d'elles tenen a veure tant amb l'argument, com amb la manera de situar els plànols, de moure la càmera i d'utilitzar el so.
Abans del visionat de qualsevol pel.licula, és imprescindible fer una presentació de la mateixa per donar sentit a l'activitat i relacionar-la amb els temes que volem treballar. Cal aportar algunes dades (fitxa tècnica) i explicar el marc conceptual i el context històric en què es va realitzar.
No n'hi ha prou amb veure la pel·lícula. Cal analitzar-la amb ull crític per tal de treure tot el partit possible, per comprendre-la millor i valorar el cinema com a comptador d'històries, com a transmissor de valors i com a portador d'art i de coneixements.
Al cinema hi ha moltes maneres d'explicar històries. Les majoria d'elles tenen a veure tant amb l'argument, com amb la manera de situar els plànols, de moure la càmera i d'utilitzar el so.
Us proposo iniciar un treball de recopilació de recursos, que al llarg del dies aniré incrementant amb noves propostes. Avui començo per una relació de pel.lícules com a complement a les classes de formació i orientació laboral, amb criteris de transversalitat, considerant que en l'ús d'aquest recurs, cal tenir en compte: l'edat i maduresa dels alumnes, el nivell de complexitat del material utilitzat i la seva relació amb els continguts curriculars.
Els canvis produits en aquesta última década en el món del treball: l'organtizació, les condicions laborals, les reformes jurídiques, i un llarg etc, estableixen un nou marc de relació laboral. De quina manera coneixem els nous paradigmes del mercat de treball? Quin tipus de canvis hem vist en relació a les noves demandes d'una a una altre generació. Per començár a trobar respostes podem promoure un debat grupal on es compartiran experiències, reflexions i inquietuds davant aquest nou model de mercat de treball.
Com a tots els recursos cal preparar-lo i planificar-los per aconseguir els objectius formatius. Per aquest motiu el títol del film proposat, conté l'enllaç amb el material desenvolupat per en Mariano Matamoros i Joyce Riquelme pel grup EduAlter, on han fet una excel.lent proposta per poder treballar el món del treball a través del cinema.
Un cop presentada i visionada el film, es pot demanar a l'alumnat que expliquin oralment o per escrit determinades seqüències de contingut en relació a la recerca de feina i al món laboral, alguns dels conceptes o aspectes concrets que es tracten en el film, els punts de vista que es plantegen, la seva translació als moments actuals o a l'entorn més immediat, etc. El formador-ar ha de guiar i dinamitzar el debat.
La temàtica que EduAlter ens proposa aborda:
- El món del treball com a espai de creació d'una identitat individual i col·lectiva (cultura obrera, relació entre l'ensenyament i el món del treball, etc.)
- Condicions de treball (precarització laboral, treball temporal, estrès, mobbing, noves polítiques de recursos humans, etc.)
- Els conflictes laborals
- El treball en altres contextos geogràfics (deslocalització, treball infantil, maquiles, desocupació, etc.)
- L'atur i l'absència de treball
- La immigració del sud cap al nord en la recerca de treball
Objectius Generals:
- Facilitar la reflexió sobre la importància del treball en la construcció d'identitats personals i col.lectives i com un dels principals eixos estructuradors de la vida social.
- Analitzar críticament els canvis que s'estan produïnt en el món del treball des de la perspectiva dels treballadors i treballadores
- Incrementar l'empatia amb els sectors més desafavorits en el món del treball
- Desenvolupar la capacitat analítica i crítica a partir de la discussió en grup
Pel.lícules seleccionades i temàtiques que permeten abordar:
Dins de cada fitxa didàctica, que com ja he comentat está enllaçada al títol del film s'hi pot trobar la següent informació: fitxa tècnica de la pel·lícula, objectius pedagògics del seu ús, claus de treball per al/a docent i elements de debat per discutir la pel·lícula amb l'alumnat després del visionat.TÍTOL | DIRECCIÓ DEL FILM | TEMÀTICA QUE TREBALLA |
La vida soñada de los ángeles | Erick Zonca | Precarietat laboral de la joventutLa dificultad del pas a la vida adulta marcada pel treball |
Tocando el viento | Mark Herman | Cultura obrera i identitats col.lectives forjades en el treball.La pèrdua de la principal font de treball en una localitat comporta una situació de crisis a tota la comunitat. |
Recursos humanos | Laurent Cantet |
|
Rosetta | Luc i Jean-Pierre Dardenne | Precarietat laboral de la joventut.Situacions d'exclusió social |
Los lunes al sol | Fernando León | Vivència de la desocupacióIdentitats de gènere en relació a l'àmbit laboral |
La cuadrilla | Ken Loach | Deslocalització d'empreses a països tercers |
Erin Bronckovich | Steven Sodderbergh | Riscos per a la salut dels treballadors/es i la població propera de determinades empreses contaminants.Les dificultats de fer front a les empreses conataminants. |
Arcadia | Costa-Gavras | Vivència de la desocupació |
North Country | Niki Caro | Assetjament sexual al treballInserció de les dones en ocupacions tradicionalment masculines |
Full Monty | Peter Cattaneo | Vivència de la desocupacióIdenitats de gènere en relació a l'àmbit laboral |
En forma de resum us passo la relació de material pdf.
En breu continuaré aquest nou treball de recerca i us faré noves propostes on el cine sigui l'eix vertebrador d'aquests articles, o fins i tot ampliant la proposta presentada avui.
Recordeu que podeu fer les vostres aportacions amb noves propostes i films interessants que seran afegits a la meva llista.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
El blog el construim entre tots i totes, el teu comentari el fa créixer!!